-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29468 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:352

چرا شيعه در ركعت سوم و چهارم نماز تسبيحات اربعه مي خواند ولي اهل سنت حمد و سوره مي خوانند؟
الف)ريشه اساسي اختلاف آن است كه اهل تسنن به سيره خلفا رويآورده، و حتي اجتهادات آنان در برابر نصوص ديني را حجت ميدانند، لذاحتي در مواردي كه سيرة خلفا برخلاف ظاهر قرآن يا پيامبر باشد، به آن عملميكنند.
مثلاً در باب وضو، مسأله چگونگي شستن دستها نيز از سويي بازگشتبه ترديد در سيره پيامبر ميكند و از سويي به تفسير آيه شريفه : «فاغسلواوجوهكم وايديكم الي المرافق» بر اساس رواياتي كه سيره پيامبر(ص) راتوضيح دادهاند نحوه شستن دستها توسط آن حضرت از بالا به پايين بوده كهمطابق روند طبيعي جريان آب است و كلمه «الي» كه در آيه آمده به عنوانمنتهاي غايت ذكر شده است؛ يعني حد نهايي شستن دستها را بيان فرمودهاست؛ ليكن بنا به تفسير اهل تسنن «الي» در آيه بيانگر جهت شست و شواست.
وجه اصلي افتراق برادران شيعه و سني از نظر مذهب آن است كه شيعياندر فقه و نيز اصول اعتقادي خود پيرو مكتب اهل بيت: ميباشند وليبرادران اهل سنت در اين زمينه از فقيهاني غير از اهل بيت: نيز تبعيتميكنند. همين امر موجب آن گرديده كه تفاوتهايي از عملي نيز در احكامبروز نمايد.
پس از پيامبر اكرم6 افراد زيادي به عنوان صحابه و يا تابعين از آنحضرت نقل حديث ميكردند. اين نقلها سرآغاز شكل گيري فقه و مكاتبفقهي بوده است.
متأسفانه به دليل فاصله گرفتن حكومت و خلافت پس از پيامبراكرم6 اين حكومتها بنا به دلايل سياسي به ترويج افراد و مكاتبي كهمتفاوت با مكتب اهل بيت: بود همت گماشتند تا آن جا كه حتي قرنهايبعد همه مذاهب فقهي ديگر رسميت يافتند، ولي مكتب اهل بيت رسميتنيافت.
درگيري مداوم شيعه با حكومتهاي اموي و عباسي و عثماني نيز مزيد برعلت گرديد. از همينرو ميبينيم مذهب حنفي ترويج ميشود ولي مذهباستاد ابو حنيفه مسكوت ميماند.
اگر ائمه: دائماً از مظلوميت خود سخن راندهاند يكي از مظاهر آنهمين مسأله بوده است.

لازم به ذكر است ابو حنيفه تنها از امام صادق7 اخذ حديث و علمننموده، بلكه طرق ديگري نيز براي اخذ حديث داشته است.
در اين زمينه ر . ك :
1- آنگاه هدايت شدم تيجاني
2- چرا شيعه شدم رازي
3- شبهاي پيشاور سلطان الواعظين
4- اديان و مذاهب جهان نبي حسيني
5- تاريخ فقه صدري
6- ادوار فقه محمود شهابي
7- اصحاب صحاح ستّه صالحي
8- يادنامه شيخ طوسي
ب) طبق فقه شيعه و فتاواي مراجع در دو ركعت آخر، نماز گذار مخيراست بين خواندن حمد يا تسبيحات و هر كدام را خواست بخواند بايد از اولنيت خواندن همان را داشته باشد؛ يعني، اگر قصد تسبيحات داشته باشد واشتباهاً حمد خواند، بايد رها كند و تسبيحات بخواند يا از اول نيت حمد كندو حمد بخواند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.